Az utóbbi hónapokban inkább a blogon voltam aktív, kevés cikk született más honlapokon. A tavalyi évet azonban sikerült két színházi előadással búcsúztatni, az idei évet pedig könyvekkel kezdeni. És még jön egy pár a következő hetekben...
Egyre több olyan gondolatom támad, hogy valami nincs rendben a Szegedi Nemzeti Színház repertoárjában, amiben gyanúsan sok szórakoztató, bármilyen komoly mondanivalót nélkülöző darabot állítanak színpadra vagy az erősebb előadásokat kilúgozzák. Szerencsére még tavaly akadtak pozitív példák: a Genet és Gogol műveinek felhasználásával készült színpadi változat elgondolkodtatónak, de egyúttal élvezetesnek bizonyult.
"Szerencsére Gogol és a kártyás fiúk kárpótoltak. A Játékosok
bizarr „heist” világában sosem tudjuk, hogy éppen ki kit ver át – bár
úgy tűnik, mintha létezne a betyárbecsület, de végül mégis kiderül, csak
átverés az egész. A kacagtató főszálat mulatságosan egészítik ki az
orosz világ bemutatásának apró fricskái, a kormányhivatalok szervezeti
korrupciójának, a csalás és kártyázás mibenlétének elemzései. A szomorú
tanulság persze az, hogy az átverés csak addig vicces, amíg nem rajtunk
csattan az ostor…
Ezt a miliőt remekül érzékeltetik a romos falak, a fények és az
elegáns jelmezek, amiken azért mindig találunk egy kis áruló jelet vagy
csak egyszerűen nem illenek a szereplőkre, nagy vagy éppen kicsi rájuk
az a kabát. A Játékosok több szereplőt is mozgat, mint a megelőző egyfelvonásos, a színészek pedig jól találják meg ezeket a figurákat. Szívós Lászlónál a rendezés a vélt németségre játszik rá, de ez illik is az alkatához, Kárász Zénó joviális úriember, Pataki Ferenc pedig egzaltáltságában hihető. Sorbán Csabának
viszont kifejezetten jól áll, hogy rezonőrnek tűnő karaktere végül kap
egy csavart, így legalább eltér attól a figurától, mint akit általában
játszani szokott. De a legnagyobb sikert egyértelműen Ádám Tamás aratta a kótyagos földművesként – ezek a szerepek nem izzasztották meg a színészeket, de kellemes perceket okoztak a nézőknek."
Ha színház, akkor balett - az elmúlt években ez axiómává vált. Minden bemutatójuk élményszámba megy, és mindig kapok valamit, amikor véget ér a tánc. Nem volt ez máshogy az őszi bemutatójuk után sem.
"A Moderato Cantabile intenzív, majdnem megterhelő élmény. A
zene, a tánc a végletekig fokozza a feszültséget, addig, míg
legszívesebben már felállnék a székről, ordítanék vagy csinálnék bármit,
csak legyen már vége. Mintha egy fülledt hangulatú tengerparti,
mediterrán kisvárosban járnál, ahol a feszültség a deszkapadló alatt
oson be az otthonokba. Mindenki keresi a fényt, de nem találja, így csak
jár körbe-körbe, hátha megtalálja az élete értelmét… [...]
A Catulli Carmina az első rész gyökeres ellentéte: bár ez is
kapcsolatokról szól, de könnyed, játékos formában; talán nem is láttam
még ilyen vidám Juronics Tamás-koreográfiát. A tánc teljesen a zenére épül, Carl Orff története elevenedik meg a színpadon, a férfiak és nők örök keringője az udvarlás mentén.
Egy csapat fiatal férfi akar elcsábítani egy lánykoszorút, de hogy
igazából ki is választ, az egyértelmű, csakúgy, mint az életben. A fiúk
mintha egy némafilmből léptek volna ki, arcuk hófehér, öltönyük és
kalapjuk jól szabott; a hölgyek arca vörös, csak a kasztanyetta hiányzik
a kezükből. Mozgásuk energikus, friss, de emellett játszanak is az
arcukkal, testükkel, a nevetségesség határát súrolva – a tanácstalanság
és a csábítás mozdulatai ezek. A táncban Fred Astaire és Ginger Rogers eleganciája keveredik a Grease és a West Side Story nyersességével – nyerő kombináció."
"Mindig is rettentően érdekelt az 1945-1989 közötti Magyarország, ezen
belül is az állambiztonsági szolgálatok működése és társadalomra
gyakorolt hatása. Nem olyan bonyolult képlet ez, valahol Orwell 1984-e
kapcsán kezdtem azzal foglalkozni magamban, hogy mekkora és milyen
változásokat idézhet elő az emberekben az, ha arra vannak kényszerítve,
hogy például jelentsenek egymásról. Különösen érdekelt az az aspektusa,
hogy egy ilyen szervezet hogyan képes megmaradni az alapvetően nem
támogató környezetben, milyen kényszerítő eszközöket használnak ehhez –
persze érdeklődésemben az az egyetemi óra is nagy szerepet játszott,
amelyben megtudtam, hogy a beszervezettek legnagyobb hányada önként
kezdett bele tevékenységébe. Nem véletlen, hogy ennyire kíváncsi voltam
A Csokoládé-gyilkosság című könyvre. [..]
Mindezen hibák ellenére a fő kutatási téma, a Csokoládé-gyilkosság ténye
és körülményei, lebilincselő. Maga az esemény, hogy egy titkos
kommunista sejt a lebukástól tartva, a Csokoládé című könyvben
olvasottak hatására, Lakatos Imre aktív, kényszerítő szerepvállalásával
kényszeríti egy tagját az öngyilkosságra, mai szemmel számomra teljesen
érthetetlen. De tegyük hozzá, nem érthetjük az akkori körülményeket sem,
hiszen a második világháború végi, zsidódeportálásokkal terhes magyar
légkör eleve átélhetetlen. Ugyanakkor ezzel nem kívánom felmenteni
Lakatos Imrét, mint ahogy a könyv sem teszi, helyette inkább bemutatni,
illusztrálni, hogyan működött akkoriban a világ, és vajon milyen ember
is lehetett ez a magyar tudós."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése