A cikk eredetileg az SFmagon jelent meg. Ez most egy kakukktojás lesz, mert a Ghost nem szerepel az 1001 filmes könyvben, de ismét csak meleg volt és a rendező Jerry Zuckert most említettem a múlt héten :)
Pedig minden rózsaszín massza ellenére, a film helyenként igenis sötét: Sam, a bankár és Molly, a szobrász éppen beköltöznek új lakásukba. Mindennapi gondjaikkal küszködnek, de van idejük arra, hogy egy ikonikusan szexi jelenetben agyagedényt formázzanak. Samet azonban hamarosan megölik egy utcai rablásnál: a fiú azonban nem követi a fehér fényt, hanem a Földön marad, szellemként. Hamarosan megtudja, hogy a lányt veszély fenyegeti volt kollégája/barátja és egy szövevényes pénzmosási ügy kapcsán. Végül egy szélhámos médium segítségével mindenkit elér a happy end, vagy ha más nem, a démonok és a pokol.
A mai szemmel nézve azért kétségtelen, hogy a Ghost giccses és most nem csak a már említett jelenetre gondoltam (melyet egyébként a rendező Jerry Zucker jó érzékkel saját maga parodizált a Csupasz pisztoly-sorozatban): a szereplők közötti szerelem nagyon éteri és alapvetően nagyon is tökéletes, Demi Moore-nak pedig hiába áll ragyogóan a sírás, ennyi könny még egy romantikus filmben is sok. Megindítónak és szuper érzelmesnek szánt jelenetek sorjáznak, gyönyörű közelképekkel, finoman ragyogó fényekkel, amik könnyen megfeküdhetnék az ember gyomrát. Amiért mégsem teszik, mert a románc működik, átélhető bárkinek, aki valaha vesztette már el szerettét – mint ahogy Patrick Swayze is elhunyt édesapjára gondolt a film forgatása alatt.
Ebben persze nagy segítségre szolgál a humor és (természetesen) a szerepéért Oscar-díjat kapó Whoopi Goldberg is. Karaktere persze hálás: ő adja meg a szükséges biztos, érthető pontot a nézők számára, hiszen pontosan ugyanúgy reagál, ahogy bármelyikünk tenné ebben a helyzetben. Goldberg a rá alapvetően jellemző vehemenciával (és némi ripacskodással) játssza a szerepet, esendősége és kisszerűsége remek ellenpontja a főhősökben és a forgatókönyvben jelen lévő hősiességnek és pátosznak. A figura persze végső soron felnő a feladathoz, így lesz ellenpontja a „muszájból lett gonosztevő” Carl-nak, akit Tony Goldwyn pont annyira nyálasan és szánandóan ábrázol, ahogy kell. A főszereplők között pedig remekül működik a kémia: Swayze másik nagy romantikus szerepében hozza a maximumot, Demi Moore pedig nem véletlenül lett a legjobban fizetett színésznő ezután a szerep utána – bár limitált, mit követel meg tőle a szkript, de abban tökéletes.
Apropó forgatókönyv: mai szemmel az is igencsak furcsának hat, hogy a Ghost a következő évben megnyerte a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó Oscar-díjat – romantikus filmektől ez sem megszokott [zárójelben hozzáteszem: a többi jelölt film közül ma talán csak a Zöld kártyát (Green Card, 1990) ismeri bárki is]. És bár valóban nem rossz a szöveg, de kellett hozzá a körítés, a megvalósítás és az alakítások is, hogy a Ghost az legyen, ami. De hát a film sosem magányos műfaj. És végére még egy érdekesség: a film abban az évben elnyerte a legjobb fantasy filmnek járó Saturn Award-ot is Tim Burton Batmanje, az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag (Indiana Jones and the Last Crusade, 1989) és a Szörnyecskék 2 (Gremlins 2: The New Batch, 1990) elől. Mondom, furcsa év lehetett az az 1990…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése