1895-ben megmozdult a kép. A Lumière-fivérek kinematográfja hétköznapi eseményeket jelenített meg, a hatás mégis elementáris volt. A nézők megijedtek a feléjük közeledő vonattól, nézték, hogy mennek haza a gyári munkások, nevettek a megöntözött öntöző esetén. De hamarosan felmerült az ötlet, hogy használjuk mesélésre a mozgóképet. Ennek egyik első alkalmazója Georges Méliès volt.
Ettől talán csak még értékesebb lesz, hogy egyik legsikeresebb alkotása, az Utazás a Holdba (Le Voyage dans la Lune, 1902) fennmaradt. A film csodás látványosság még fekete-fehérben is, de különleges, kézzel színezett kópiák is felbukkantak. Története lazán kapcsolódik Verne azonos című regényéhez, valamint H. G. Wells Emberek a Holdban című könyvéhez; a filmben Barbenfouillis professzor elhatározza, hogy elutazik a Föld égi kísérőjére. Ott kiderült, hogy a Hold nem sajtból van, helyette különös lények népesítik be, a szelenitek, akik agresszíven lépnek fel. Így az űrutazóknak menekülniük kell, visszatérve a Földre hősként ünneplik őket.
A korabeli közönséget nem csak az nyűgözte le, hogy történetet látnak megelevenedni a vásznon, hanem az is, milyen hosszan. Az Utazás a Holdba 16 perces volt az akkori 1-2 perces filmekkel ellentétben és valósággal tobzódott az extravagáns és látványos díszletekben és megoldásokban; már az első jelenetben lenyűgöző a háttérkép monumentalitása és a jelmezek „színessége”. A film nem használ dialógusokat, nincsenek feliratok, csak gesztusok, így a stílusa a mai szemmel rettentően teátrális és (néhol biztosan szándékosan) komikus. Méliès úttörő volt filmjében a speciális effektusok terén: bár mai szemmel porosnak hat, de akkoriban fantasztikus hatást keltett a füstfelhőben eltűnő figurák, vagy a közeledő Hold képe (amit nem zoommal, hanem az azt játszó színész kamera felé húzásával értéke el). Ez az a kép, ami a mai napig mindenkinek eszébe juthat a film kapcsán.
Ennek a koncepciónak állít bizonyos értelemben emléket A leleményes Hugo (Hugo, 2011). Martin Scorsese filmje egy magányos kisfiúról szól, aki kétségbeesetten szeretne kapcsolódni valakihez, mert egyedül él és javítja a Montparnasse vasútállomásának óráit. Megható útja során egyre több emberrel ismerkedik meg és végül megtalálja otthonát. Egy hagyományos, igazi mesés történet, szeretnivaló szereplőkkel, sok trükkel és látványos CGI-jal, ami mégsem vonja el a figyelmet a történet központi száláról, inkább szolgálja azt. Szokatlan alkotás a Scorsese-életműben, ami ennél általában sokkal realistább, még akkor is, ha éppen Jézusról vagy a kereszténységről szól. Viszont ha megnézzük, hogyan használja Georges Méliès alakját, akkor érthetővé válik, miért beszéltem a történetmesélésről és az alkotóról. De előbb tegyünk egy kis kitérőt és beszéljünk a rendezőről.
A rendező azonban az utóbbi években kevésbé a filmjeivel, inkább azokkal a kijelentéseivel került a sajtóba, amit 2019-ben a Marvel-filmekről mondott. Álláspontja szerint azok inkább vidámparki attrakciónak, semmint mozifilmnek tűnnek számára. A The New York Times számára írt véleménycikkében kifejtette, hogy bár ezek az alkotások nem nélkülöznek némi tehetséget és művészi kifejezőerőt, mégsem érdeklik igazán a rendezőt, mert nem egyeznek az ő elképzelésével a moziról. Hiányzik belőlük minden, amiért ő szereti a mozit: a rejtély, az érzelmi súly, a kockázat. („What’s not there is revelation, mystery or genuine emotional danger. Nothing is at risk.”) Álláspontja szerint ezek a film franchise-ok csak az azonnali fogyasztást szolgálják, patikamérlegen kimérve mindent, amit a közönség akar. De hiányzik belőlük az egyéni művész látomása. („All the same, they lack something essential to cinema: the unifying vision of an individual artist. Because, of course, the individual artist is the riskiest factor of all.”)
Scorsese valószínűleg A leleményes Hugo óta eltelt időben már sokkal keserűbben látja a világot, amit nem csak a cikk, de legutóbbi filmje, Az ír forgatása és bemutatása körüli helyzet is példáz. Azonban én remélem, hogy nincs igaza, hogy a nézőknek fontosak az eredeti történetek és az, hogy egy kompetens alkotó, egy filmes csapat mivel tudja kiegészíteni, felfrissíteni az ismert történeteket. Mert A leleményes Hugo és még inkább az Utazás a Holdba megmutatja, hogy az alkotói szándék fontos és eredményes lehet. Méliès-t nem csak a filmben, de a valóságban is igazolta az idő: filmjeit újra felfedezték és megmentették, elemzik és tárgyalják, mint a mozi úttörőjét. A saját történeteink elmesélése örök emberi igény és minden művésznek ez az álma. Korlátok közé lehet szorítani őket ideig-óráig, de bízom benne, hogy a nézőket is jobban érdeklik az egyedi mesék, mint a futószalagon gyártottak. Az Utazás a Holdba mindig fel tudja majd kelteni felfedezőkedvünket, hogy mi is hódítsuk meg újra egy rakétával a Holdat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése