Nem akarok igazságtalan lenni, mert teljesen más a két alkotás léptéke. A Ben-Hur minden monumentalitása ellenére egy nagyon személyes történet, egy férfi útja a megbocsátás felé. Felhasználja ugyan a történelmi eseményeket és alakokat, de csak háttérként: felbukkan Jézus és Poncius Pilátus, vagy éppen a császár, de csak mellékszereplőként. A Mennyei királyság is egy férfi története, de ezt sokkal mélyebben beágyazza a történelmi alaphelyzetbe, a Jeruzsálemi Királyság és a keresztes hadjáratok korszakába. És bár a történelmi háttér adhatna keretet és célt a főhősnek, Balián lovag figurája éppen itt bukik el teljesen.
Ugyanez a megosztottság érződik a mellékszereplők esetében is. A Ben-Hur alakjai emlékezetesek maradnak, különösen a Stephen Boyd játszotta Messala: szenvedélyes alakítása a film egyik fénypontja, páratlanul képes megjeleníteni a két férfi összetett kapcsolatából fakadó érzelmeket (legyen az akár a forgatókönyvírói szándék szerinti rejtett homoszexualitás). Az Oscar-bizottság azonban a barnára festett Hugh Griffith sejkjét találta jobbnak; kétségtelen, hogy látványosabb figura, de közel sem annyira érdekes. A nők inkább háttérbe szorultak, de Haya Harareet még a korszaknak megfelelő teatralitás mellett is képes helyenként megrendítő lenni. A Mennyei királyságot viszont igazából csak a mellékszereplők emelik fel, különösen a IV. Balduin királyt játszó Edward Norton, aki pusztán hangjával és testtartásával formálja a figurát hatásosra. Elkeserítő azonban a negatív figurák bemutatása: Marton Csokas (Lusignani Guido), mind Brendan Gleeson (Châtillon Rajnald) egyszerű, mélység nélküli gonosz figurák, semmit nem jelenítenek meg a történelmi helyzet összetettségéből. Különösen fájdalmas a Szibilla királynőt alakító Eva Green figurájának sorsa, akinek összetett jelleme és aktív részvétel a film végére teljesen elveszik (érdemes olvasni az eredeti történelmi alak életének, aki sokkal többet érdemelt volna). Amit viszont a film javára tudok írni: az arabok ábrázolása. Üdítő volt látni, hogy a Ghassan Massoud szír színész által alakított Szaladin mennyire emberi figura, távol áll a vérszomjas barbárok ábrázolásától (és abban is korszerű, mert nem barnára mázolt fehéreket használ, hanem közel-keleti színészeket; ez egy olyan pontja a Ben-Hurnak, ami ma már nem működne).
A Ben-Hur ezzel szemben jóval hagyományosabb alkotás, az alapanyagból fakadóan is (Lewis Wallace azonos című regénye 1880-ban jelent meg). Jézus alakjának bemutatásával egyértelműen a kereszténységet és a megbocsátás eszméjét helyezi középpontba, mert csak ez képes megnyugvást adni a léleknek. Egyszerű mondanivaló és működik is a történet keretei között.
Egy másik pont, amiben tudom dicsérni az újabb alkotást, az a technikai megvalósítás. A 46 év érződik a két film között, a Mennyei királyság látványos, modern kiállítású mozi mind díszleteiben, mind megoldásaiban. Ugyanakkor kevésbé tudott meggyőzni és lekötni, mert nem éreztem együtt főhősével, így sorsa is kevésbé érdekelt. A majd’ egy órával hosszabb Ben-Hur esetén azonban nem voltak ilyen problémáim. Hiába a papírmasé díszletek, a látszólag lavórban lögybölődő papírhajók, ezeket el tudtam nézni, mert végig lekötött a hős és az ő útja. A csúcspontot jelentő fogathajtó verseny pedig még mai szemmel is leiskolázza Jeruzsálem ostromát.
Egy film esetében sem a kor számít, igazolja a Ben-Hur. Hanem az, hogy mennyire képes bennünket megszólítani, mennyire tudjuk megérteni a szereplők motivációit és tetteit, mennyire varázsol el bennünket a látvány. És meglepő, hogy mennyi film vérzik el a nagy akarásban. Így hiába értékelem a Mennyei királyság mondanivalóját és megvalósítását, meggyőzni nem tudott. Bár pazaroltam már el 194 percet más rossz filmre is az életemből.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése