A regény olvasása közben azok a
képek jutottak eszembe (amelyeket a bejegyzésbe is illesztettem), amiket pár hete láttam valamelyik oldalon: a tipikus
nő, illetve férfi arca nemzetekre lebontva. Talán azért, mert Háy könyvében
sincsenek igazi arcok, jellemek, helyette archetípusok. No, nem olyanok, mint
amiket megszoktunk a mesékben, itt csak az egyes szereplők képzeletében él a
legkisebb királyfi vagy a hős lovag, helyette van a Szerető, a Férj és a
Feleség.
A Nő - hol Szerető, hol Feleség |
Pedig a Szerető szeretné hinni,
hogy vannak még csodák, hogy nem valósul meg, amit mindenki más mond, és a
férfi, a Férj, majd eljön hozzá. Várja a mesékbe zárt vitézt, aki majd
meghódítja fehér lovon és kivont karddal, várja a boldogságot, ami mégsem jön.
A Férj megfáradt, egyedül van. A
Feleség mellett döntött a Szerető ellenében, de aztán mégsem döntött, talán
csak az élet ellen, mert elhagyott mindenkit. Gondolataiban létezik csak,
amelyek megfakultak, berepedeztek, eltűnt belőlük minden szépség. Egy
megfáradt, keserű ember portréja, aki mélygarázsában élve nem lát mást, csak az
enyészetet, a felesleges dolgok iránti hajszát és ezért kilép. A boldogság
iránti vágy fénysugara azonban a végén bepillant hozzá.
A Feleség szintén megfáradt, de ő
már beletörődött mindenbe. Már nem hajtja a vágy, talán csak élvezni akarja
kicsit a hátralévő éveket. Felidézi milyen volt, mikor még ő is azt hitte,
minden más lesz, nem olyan, mint a többieknek. Aztán persze minden ugyanúgy
lett, de ő már nem keresi magában a hibát, az az idő már elmúlt.
A gyerekek pedig nem veszik fel a
telefont.
A Férfi - Férj |
Háy regényének legnagyobb ereje
nem abban rejlik, hogy újdonságokat mond, hanem abban, kimondja azt, amit mi is
gondolunk titokban, vagy éppen kimondva. Bemutatja, hogy a hétköznapi
taposómalomban hogyan halunk meg kicsit minden egyes nap, hogyan veszítünk
fényünkből, hogyan kötünk rengeteg apró, rossz kompromisszumot, amit aztán nem
tudunk feldolgozni, megmagyarázni, és csak sok kicsit tüske marad bennünk
utána, amik végül megmérgeznek minket. Amikor már nem tudunk sem magunknak, sem
másnak igazat mondani, mert a hazugságokból újrateremtődünk. Amikor már nem
látjuk sem a boldogságot, sem annak a reményét.
Az áradó sorok, gondolatok
ismerősek, gördülékenyen haladnak át rajtam, zenéjük van, melyet hol hamisan,
hol egyetértően dúdolok magamban. A regény nagy erénye, hogy hiába van tele
pesszimista, negatív merengéssel, mégis felszabadulsz tőle, mert megmutatja
azokat a rejtett ellentmondásokat is, amik mentén fel lehet fejteni ezt a sok
rosszat, és megtalálhatjuk a jót, a boldogság ígéretét.
Remekmű! Kénytelenek vagyunk szembenézni magunkkal, az életünkkel - ezért nem tetszik egyes olvasóknak!
VálaszTörlés