Már a Dűne-minisorozat kapcsán emlegettem a megfilmesíthetetlenséget, de mit is jelent pontosan a regény komplexitása? Egyrészt az elvont, filozofikus témákat, mint a hatalom célja és eszközei, a vallás és a messianizmus, valamint hogy mitől is lesz valaki megváltó, amiket Frank Herbert a cselekmény alapjaivá tett, melyeket a szereplők próbálnak cselekedeteikkel és gondolataikkal kifejteni. Másrészt magát az irodalmi megvalósítást: a rengeteg expozíciót, amelyek főként a párbeszédekből és a szereplők belső monológjaikból állnak össze; a karakterek sokszor nem is cselekednek, hanem inkább elmélkednek arról, mi is lenne a legcélszerűbb cselekedet az adott szituációban és mi is a többi figura tetteinek rejtett motorja. Harmadrészt maga a világépítés is bonyolult: bár sok részlet ismerős lehet a történelmi tanulmányokból, a feudális világrendből, de annak egyedisége, a hárompólusú világrend, a többi tényező, és így a tágabb társadalmi-gazdasági rendszer ismerete elengedhetetlen a konfliktusok mély megértéséhez. A film pedig vizuális médium, ahol a túl sok párbeszéd és a túl sok ismertető megterheli az alkotást, lassítja; viszont sokszor nehéz képi eszközökkel átfordítani ezeket az összetett kérdéseket – az eddigi feldolgozások nem is igazán próbálkoztak vele.
Denis Villeneuve viszont ezen az úton indult el, és sok mindent el lehet mondani a Dűnéről, de a látványa valóban igen pazar. És most nem csak arra gondolok, ami manapság már alapelvárás a nagy költségvetésű filmeknél, azaz hogy a trükkök jól működnek, a látványvilág egységes és részletesen kidolgozott, a speciális effektusok koherens részei a világnak (legegyszerűbb példája ennek a pajzs, az 1984-es Lynch-mozi egyik leggyengébb látványeleme). Hanem arra is, hogy mer támaszkodni az operatőrére, és amit lehet, képekkel mond el: a mentátok gépjellegű működését egy kifordított szemmel; a Hang erejét; a fűszer mindenütt jelenlévőségét a csillogással; a jövőbelátás megbízhatatlanságát azzal, hogy megmutatja az eltéréseket (érdemes Jamis szerepeltetését figyelni); a sardaukarok kegyetlenségét a nyelvvel és egy rövid rohammal. De nem csak az átfordításokat érdemes nézni, hanem a teljes világépítést a jelmezektől kezdve a díszleteken át a helyszínválasztásig. Egyáltalán nem rágja a néző szájába a tudnivalókat, felnőttként kezeli a nézőket és koncentrációt vár el tőlük, emiatt nem lehet egyszerű követnie annak, aki nem ismeri már eleve a Dűne világát. A 2021-es film aprólékosan felépített és végiggondolt világa könnyedén berántja a nézőjét és felfedezésre készteti, hogy jobban megértse az elé táruló ismeretlen univerzumot.
A kevesebb néha több elvét a karaktereknél is alkalmazta: a figurák egymás közötti kapcsolatát rövid jelenetekkel, gesztusokkal építette fel. A fő- és mellékszereplők közötti kapcsok részben a könyv emblematikus jeleneteinek felépítésével alakulnak ki (így Paul és Gurney Halleck vívása vagy a Gom Jabbar próbájának esetében), másutt pedig új, apró pillanatokkal (Lady Jessica és a herceg közötti intim pillanatok vagy Paul álommeséje Idaho felé). Ugyanakkor ez néha mégis túl kevés; a forgatókönyv annyira leegyszerűsíti a szereplők közötti összetett viszonyrendszert, hogy csak villanásokat kapunk. Megsejtjük a kapcsolat valódi jelentőségét, de igazi mélységét nem; a forgatókönyv minimális bővítése, egy-egy mondat beemelése Herbert munkájából színesítette, megalapozottabbá tehette volna ezeket a kapcsokat. Könyvrajongóként nehéz ezt magabiztosan megítélni, de a második megtekintés sem volt elég arra, hogy a filmbeli karakterekkel valóban együtt tudjak érezni, ami alapvető fontosságú lett volna a háttérben meghúzódó tragédia valódi átéléséhez.
És ebben rejlik a film másik buktatója: a regény többszintű problémarendszerét nem tudta teljes egészében megjeleníteni. A forgatókönyv elsősorban a Paulban lezajló változásokra koncentrál, a Kwisatz Haderachhá lényegülés, a jövőbelátás, a látomások képezik a történet vázát, melyre rárakódik a politikai konspirációk azon rétege, ami feltétlenül szükséges ennek a változásnak a megtörténtéhez. A film ezt a szálat erősíti fel és rendezi át, helyenként bizonyos ráébredéseket új helyen megjelenítve, a hangsúlyokat eltolva. A zárás alapvetően értelmezi át Paul útját: mintha a félelmetes cél felismerése nem lenne elég, a főszereplőnek egyértelműen döntenie kell, holott a Dűnének sok esetben pont az volt a lényege, hogy főhőse vonakodott, nem akarta elfogadni ezt a végzetet. Hiányoltam a messianisztikus determináltság kritikáját is, azt a tényt, hogy Paul nem csak genetikai különlegessége miatt lesz Kiválasztott, hanem szerepet játszik ebben sok más tényező is: neveltetése, az Arrakis és lakóinak viszonylagos elmaradottsága, ökológiai körülményei, valamint a Bene Gesserit megelőző munkája. Kíváncsi leszek, hogyan lesz képest ezt árnyalni a folytatás.
Úgyszintén hiányérzet maradhat azokban, akik a politikai csatározásokért szerették a Dűnét. A film ugyanis csak minimális mértékben jeleníti meg a Nagy Házak, a császár és a kereskedőházak közötti finom egyensúlyt, az Űrliga és a Bene Gesserit szerepét és a fűszer fontosságát. De ugyancsak hiányzik a szigorú vízfegyelem ábrázolása és annak bemutatása, ahogyan ez a fremenekre hatott. Ugyan Stilgar bemutatásakor és a datolyapálmáknál utalnak erre, de pont emiatt volt zavaró a filmet záró harci jelenet és a fremen kultúra minimálisra szorított ábrázolása is. Érteni vélem, hogy a forgatókönyvnek választania kellett a sok cselekményszál között és ki kellett emelnie a koncepció által fontosnak tartott részeket, de rajongóként bántott a leegyszerűsítés, különösen azért, mert nem voltam biztos abban, hogy ettől a nagyközönség számára befogadhatóbb alkotás született.
A karakterek kapcsán is zavartak helyenként a megváltozott hangsúlyok, különösen Lady Jessica esetén. Sokkal kevésbé sikerült bemutatnia a Bene Gesserit nővér félelmetességét a záró jelenetig, sokáig inkább csak anyaként vett részt az eseményekben, ráadásul síró nőként. A karakter alapvető idegensége és tudatossága, ami annyira megkapó volt számomra a könyvben, az, hogy legtöbbször higgadt bír maradni minden helyzetben, teljesen eltűnt. Ezzel Lady Jessica talán jobban megérthetővé vált a nézők számára, érzelmei követhetőbbek, ugyanakkor ezzel eltűnt valami a karakterből. Holott Rebecca Ferguson sokkal jobb színésznő ennél, apró rezdülésekkel is pontosan tudta volna érzékeltetni a figura belső vívódásait, mint nagy gesztusokkal (kíváncsi lennék, ez vajon a rendező vagy a színész döntése volt-e). De igazából sem rá, sem a többi színészre nem lehet panasz: Timothée Chalamet magabiztosan uralja Pault, hitelesen ábrázolja a karakter átalakulását; Oscar Isaac különösen nagyszerű a herceg szerepében, megmutatva a figura esendőségét és méltóságát is. A mellékszereplők is rendben vannak, kevés jelenetükben kihozzák, amit a forgatókönyv követel tőlük.
Lassú film a Dűne, de itt ez közel sem zavart annyira, mint a Blade Runner 2049 esetében, mert nem csak hangulatot, de világot is épített vele. Saját stílust alakított ki (bár láttam, hogy a Giedi Prime-on visszatért Giger öröksége), karakteres utat választott a feldolgozásra. Csak helyenként volt bombasztikus, inkább a regény visszafogottabb építkezését követte. Értő adaptáció, mégsem tudtam megszeretni, mert sokat mutatott, mégis keveset adott. Már most várnék egy rendezői változatot, amely reményeim szerint nagyobb mélységben megmutathatná a Dűne egyediségét, idegenségét és filozófiáját. Mert filmes szempontból egy remek alkotás, de nekem, mint könyvrajongónak nem elég.
Denis Villeneuve viszont ezen az úton indult el, és sok mindent el lehet mondani a Dűnéről, de a látványa valóban igen pazar. És most nem csak arra gondolok, ami manapság már alapelvárás a nagy költségvetésű filmeknél, azaz hogy a trükkök jól működnek, a látványvilág egységes és részletesen kidolgozott, a speciális effektusok koherens részei a világnak (legegyszerűbb példája ennek a pajzs, az 1984-es Lynch-mozi egyik leggyengébb látványeleme). Hanem arra is, hogy mer támaszkodni az operatőrére, és amit lehet, képekkel mond el: a mentátok gépjellegű működését egy kifordított szemmel; a Hang erejét; a fűszer mindenütt jelenlévőségét a csillogással; a jövőbelátás megbízhatatlanságát azzal, hogy megmutatja az eltéréseket (érdemes Jamis szerepeltetését figyelni); a sardaukarok kegyetlenségét a nyelvvel és egy rövid rohammal. De nem csak az átfordításokat érdemes nézni, hanem a teljes világépítést a jelmezektől kezdve a díszleteken át a helyszínválasztásig. Egyáltalán nem rágja a néző szájába a tudnivalókat, felnőttként kezeli a nézőket és koncentrációt vár el tőlük, emiatt nem lehet egyszerű követnie annak, aki nem ismeri már eleve a Dűne világát. A 2021-es film aprólékosan felépített és végiggondolt világa könnyedén berántja a nézőjét és felfedezésre készteti, hogy jobban megértse az elé táruló ismeretlen univerzumot.
A kevesebb néha több elvét a karaktereknél is alkalmazta: a figurák egymás közötti kapcsolatát rövid jelenetekkel, gesztusokkal építette fel. A fő- és mellékszereplők közötti kapcsok részben a könyv emblematikus jeleneteinek felépítésével alakulnak ki (így Paul és Gurney Halleck vívása vagy a Gom Jabbar próbájának esetében), másutt pedig új, apró pillanatokkal (Lady Jessica és a herceg közötti intim pillanatok vagy Paul álommeséje Idaho felé). Ugyanakkor ez néha mégis túl kevés; a forgatókönyv annyira leegyszerűsíti a szereplők közötti összetett viszonyrendszert, hogy csak villanásokat kapunk. Megsejtjük a kapcsolat valódi jelentőségét, de igazi mélységét nem; a forgatókönyv minimális bővítése, egy-egy mondat beemelése Herbert munkájából színesítette, megalapozottabbá tehette volna ezeket a kapcsokat. Könyvrajongóként nehéz ezt magabiztosan megítélni, de a második megtekintés sem volt elég arra, hogy a filmbeli karakterekkel valóban együtt tudjak érezni, ami alapvető fontosságú lett volna a háttérben meghúzódó tragédia valódi átéléséhez.
És ebben rejlik a film másik buktatója: a regény többszintű problémarendszerét nem tudta teljes egészében megjeleníteni. A forgatókönyv elsősorban a Paulban lezajló változásokra koncentrál, a Kwisatz Haderachhá lényegülés, a jövőbelátás, a látomások képezik a történet vázát, melyre rárakódik a politikai konspirációk azon rétege, ami feltétlenül szükséges ennek a változásnak a megtörténtéhez. A film ezt a szálat erősíti fel és rendezi át, helyenként bizonyos ráébredéseket új helyen megjelenítve, a hangsúlyokat eltolva. A zárás alapvetően értelmezi át Paul útját: mintha a félelmetes cél felismerése nem lenne elég, a főszereplőnek egyértelműen döntenie kell, holott a Dűnének sok esetben pont az volt a lényege, hogy főhőse vonakodott, nem akarta elfogadni ezt a végzetet. Hiányoltam a messianisztikus determináltság kritikáját is, azt a tényt, hogy Paul nem csak genetikai különlegessége miatt lesz Kiválasztott, hanem szerepet játszik ebben sok más tényező is: neveltetése, az Arrakis és lakóinak viszonylagos elmaradottsága, ökológiai körülményei, valamint a Bene Gesserit megelőző munkája. Kíváncsi leszek, hogyan lesz képest ezt árnyalni a folytatás.
Úgyszintén hiányérzet maradhat azokban, akik a politikai csatározásokért szerették a Dűnét. A film ugyanis csak minimális mértékben jeleníti meg a Nagy Házak, a császár és a kereskedőházak közötti finom egyensúlyt, az Űrliga és a Bene Gesserit szerepét és a fűszer fontosságát. De ugyancsak hiányzik a szigorú vízfegyelem ábrázolása és annak bemutatása, ahogyan ez a fremenekre hatott. Ugyan Stilgar bemutatásakor és a datolyapálmáknál utalnak erre, de pont emiatt volt zavaró a filmet záró harci jelenet és a fremen kultúra minimálisra szorított ábrázolása is. Érteni vélem, hogy a forgatókönyvnek választania kellett a sok cselekményszál között és ki kellett emelnie a koncepció által fontosnak tartott részeket, de rajongóként bántott a leegyszerűsítés, különösen azért, mert nem voltam biztos abban, hogy ettől a nagyközönség számára befogadhatóbb alkotás született.
A karakterek kapcsán is zavartak helyenként a megváltozott hangsúlyok, különösen Lady Jessica esetén. Sokkal kevésbé sikerült bemutatnia a Bene Gesserit nővér félelmetességét a záró jelenetig, sokáig inkább csak anyaként vett részt az eseményekben, ráadásul síró nőként. A karakter alapvető idegensége és tudatossága, ami annyira megkapó volt számomra a könyvben, az, hogy legtöbbször higgadt bír maradni minden helyzetben, teljesen eltűnt. Ezzel Lady Jessica talán jobban megérthetővé vált a nézők számára, érzelmei követhetőbbek, ugyanakkor ezzel eltűnt valami a karakterből. Holott Rebecca Ferguson sokkal jobb színésznő ennél, apró rezdülésekkel is pontosan tudta volna érzékeltetni a figura belső vívódásait, mint nagy gesztusokkal (kíváncsi lennék, ez vajon a rendező vagy a színész döntése volt-e). De igazából sem rá, sem a többi színészre nem lehet panasz: Timothée Chalamet magabiztosan uralja Pault, hitelesen ábrázolja a karakter átalakulását; Oscar Isaac különösen nagyszerű a herceg szerepében, megmutatva a figura esendőségét és méltóságát is. A mellékszereplők is rendben vannak, kevés jelenetükben kihozzák, amit a forgatókönyv követel tőlük.
Lassú film a Dűne, de itt ez közel sem zavart annyira, mint a Blade Runner 2049 esetében, mert nem csak hangulatot, de világot is épített vele. Saját stílust alakított ki (bár láttam, hogy a Giedi Prime-on visszatért Giger öröksége), karakteres utat választott a feldolgozásra. Csak helyenként volt bombasztikus, inkább a regény visszafogottabb építkezését követte. Értő adaptáció, mégsem tudtam megszeretni, mert sokat mutatott, mégis keveset adott. Már most várnék egy rendezői változatot, amely reményeim szerint nagyobb mélységben megmutathatná a Dűne egyediségét, idegenségét és filozófiáját. Mert filmes szempontból egy remek alkotás, de nekem, mint könyvrajongónak nem elég.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése